웹 기반 전문가시스템의 자동생성체계Automatic Generation of Web-based Expert Systems

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본 논문은 웹 기반 전문가시스템의 구현 구조들을 분석, 장단점을 비교하고, 웹 서버의 부하를 절감할 수 있는 HTML을 이용한 역방향 추론기관의 구현 방안을 제시한다. 웹 환경 하에서 전문가시스템을 구현하는 방안들로는 CGI를 이용하는 방법, 웹 서버에 추론기관을 내장하는 방법, 외부 뷰어를 이용하는 방법, Java Applet을 이용하는 방법, 그리고 HTML을 이용하는 방법 등이 있다. 이들은 시스템 개발, 시험, 확장, 이식, 유지보수의 용이성, 대규모 서비스 가능성 등에서 각기 장단점을 갖고 있다. 특히, HTML을 이용하여 역방향 추론을 구현하면 위의 장점들을 상대적으로 많이 누릴 수 있다. 따라서, 이 논문에서는 역방향 추론에서 진위형, OAV형 및 수치형 변수를 HTML과 를 이용하여 표현하는 방안을 설명한 후 이를 바탕으로 HTML 방식의 전문가시스템 설계방법론을 제시한다. 또한, 기존 전문가시스템을 웹 기반으로 변환하기 위하여 기존 방식의 규칙베이스를 지식분석도로 바꾼 후 HTML 기반 전문가시스템을 생성하는 방법론도 설명한다. This paper analyzes the approaches of Web-based expert systems by comparing their pros and cons, and proposes a methodology of implementing the Web-based backward inference engines with reduced burden to Web servers. There are several alternatives to implement expert systems under the WWW environment: CGI, Web servers embedding inference engines, external viewers, Java Applets, and HTML. Each of the alternatives have advantages and disadvantages of each own in terms of development and deployment, testing, scalability, portability, maintenance, and mass service. Especially, inference engines implemented using HTML possess relatively large number of advantages compared with those implemented using other techniques. This paper explains the methodology to present rules and variables for backward inference by HTML and , and suggests a framework for design and development of HTML-based Expert Systems. A methodology to convert a traditional rule base to an Experts Diagram and then generate a new HTML-based Expert System from the Experts Diagram is also addressed.
Publisher
한국지능정보시스템학회
Issue Date
2000-06
Language
Korean
Citation

한국지능정보시스템학회논문지, v.6, no.1, pp.1 - 16

ISSN
0925-9902
URI
http://hdl.handle.net/10203/19435
Appears in Collection
MT-Journal Papers(저널논문)
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