한국어 능력 향상을 위한 음악 프로그램의 가능성

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
  • Hit : 42
  • Download : 0
본 논문에서는 음악 중재(intervention) 프로그램을 통해 음악 교육이 언어 능력에 미치는 영향을 직접적으로 연구한 최근 신경과학 논문들을 소개하고, 이를바탕으로 한국어 능력 향상에 도움을 줄 수 있는 음악 프로그램의 가능성을 진단하였다. 기존 논문에서 사용했던 음악 프로그램이 언어 능력 향상에 왜 도움이 되는가를 분석하고, 이들 프로그램 가운데 한국어의 운율적 특징을 고려해차별화 되어야 하는 내용들을 논의하였다. 또한 기존 논문들을 바탕으로 적절한음악 프로그램의 실시 시기와 교육 시간을 알아보았다. This paper reviewed recent music intervention studies that investigated the effect of music training on language abilities from the perspective of neuroscience. Based on the results of the studies, a music program was proposed to develop Korean language ability. This paper analyzed why the music programs used in the previous studies contributed to the improvement of language ability and discussed what should be differentiated given the prosody of Korean. In addition, it was discussed how early and how long music training should be conducted to promote language development.
Publisher
서양음악연구소
Issue Date
2020-12
Language
Korean
Citation

음악이론연구, v.35, pp.79 - 107

ISSN
1975-3225
DOI
10.36364/JMT.35.3
URI
http://hdl.handle.net/10203/279140
Appears in Collection
HSS-Journal Papers(저널논문)
Files in This Item
There are no files associated with this item.

qr_code

  • mendeley

    citeulike


rss_1.0 rss_2.0 atom_1.0