Browse "ID-Theses_Master(석사논문) " by Author 김명석

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1
3D CAD 데이터를 활용한 제스처 기반의 제품 디자인 품평회의 지원 도구 개발 = Development of gesture-based supportive tool using 3D CAD data for product design evaluation meetinglink

김민중; Kim, Min-Joong; et al, 한국과학기술원, 2009

2
가상전시 구현을 위한 프레임워크 개발에 관한 연구 : 가상전시 디자인의 개념정립과 사례개발을 중심으로 = A study on the development of framework for virtual exhibition : with emphasis on the concept definig and the virtual exhibition designinglink

김현석; Kim, Hyun-Suk; et al, 한국과학기술원, 1998

3
감성이미지 DB 구축을 위한 평가도구 개발에 대한 연구 : 시, 청각 자극을 통한 감성이미지 평가 실험을 중심으로 = Assessment tool development for emotion image DB construction : with emphasis on the visual and auditory emotion image assessmentlink

이은창; Lee, Eun-Chang; et al, 한국과학기술원, 2000

4
개체 관계 모델링 기법을 활용한 제품이미지 데이터베이스 개발에 관한 연구 : 안구운동 측정 실험을 중심으로 = A study on the development of the product image database by entity-relationship modelinglink

이명렬; Lee, Myung-Reol; et al, 한국과학기술원, 2000

5
국내 제품디자인기업의 비즈니스 모델에 관한 연구 : 비즈니스 모델 및 구성요소 정립을 중심으로 = A comprehensive business model for the product design consultancy : focused on business model constitution of product design consultancylink

박우성; Park, Woo-Sung; 정경원; Chung, Kyung-Won; 김명석; Kim, Myung-Suk; et al, 한국과학기술원, 2009

6
기업 제품 혁신 관리에 관한 연구 : 제품혁신관리 구축 프로세스와 영향요인 분석을 중심으로 = A study on the integrated management of product innovation : with emphasis on the process and influential factors of product innovation managementlink

탁희선; Tark, Hee-Sun; et al, 한국과학기술원, 2001

7
기업의 제품이미지 통합 관리에 관한 연구 = A study on the corporate product identity managementlink

이태숙; Lee, Tae-Sook; et al, 한국과학기술원, 1998

8
내러티브 특성에 근거한 테마뮤지엄 디자인에 관한 연구 : 내러티브 구조 확립을 중심으로 = A study on the theme museum design referring to aspects of narrative : focused on establishment of narrative structurelink

최고운; Choi, Go-Woon; 김명석; 시정곤; et al, 한국과학기술원, 2006

9
네트워크 구조를 이용한 소비자의 제품인지 분석방법에 관한 연구 = A study on the analyzing consumers'product cognition by network structuringlink

최문영; Choi, Moon-Young; et al, 한국과학기술원, 2000

10
대인간 매력 이론에 근거한 스마트교육로봇의 자기소개 디자인에 관한 연구 = Research on self-introduction design of smart education robot based on interpersonal attraction theorylink

구희윤; Ku, Hee-Yun; et al, 한국과학기술원, 2014

11
도시환경장치물의 개념적 디자인 인식모델 및 운영 체제에 관한 기초적 연구 : 관리주체, 제조주체, 이용주체를 중심으로 = A study on the conceptual design cognition model and the maintenance structure of urban environmental equipment : with emphasis on authorities, manufacturers, and userslink

이상혁; Lee, Sang-Hyuck; et al, 한국과학기술원, 2002

12
동적 파티션의 움직임이 공간 사용자의 감성에 미치는 영향 = The effect of kinetic partition's motion on user emotional experience in spacelink

이혜립; Lee, Hye-Lip; et al, 한국과학기술원, 2013

13
디자인 프로세스에서의 인공현실감 적용에 관한 연구 = A study on the application of a virtual reality in the design processlink

안용일; An, Yong-Il; et al, 한국과학기술원, 1994

14
디자인정보로서의 소비자 니즈체계 구축과 활용에 관한 연구 = A study on the development and application of consumer needs structure for design informationlink

김현정; Kim, Hyun-Jeong; et al, 한국과학기술원, 1998

15
로봇의 역할과 성별 디자인에 관한 연구 = Robot gender design using speech interface: the effect of matching robot gender to tasks on user’s acceptancelink

임지민; Rhim, Ji-Min; et al, 한국과학기술원, 2013

16
메타포 영역간 거리 이론을 응용한 인터랙티브 제품 디자인 방법 = Interactive product design based on domain distance theory of metaphorlink

정영욱; Jung, Young-Wook; et al, 한국과학기술원, 2011

17
메타포 영역간 거리 이론을 응용한 인터랙티브 제품 디자인 방법 = Interactive product design based on domain distance theory of metaphorlink

정영욱; Jung, Young-Wook; et al, 한국과학기술원, 2011

18
빛의 표현 요소를 활용한 정보 표현에 관한 연구 -LED 를 이용한 추상적 상황정보 표현 = Context Information Representation Applying Light Attributes -Representation of Abstracted Context Information Using LEDlink

백빛나; Baek, Bit-Na; et al, 한국과학기술원, 2011

19
사용의 개인화를 위한 디자인 시스템 : 디자인 유닛 시스템 개발을 중심으로 = Design system for personalization of using process : with emphasis on the development of design unit systemlink

최혁수; Choi, Hyok-Su; 이병종; 김명석; 권은숙; Lee, Byeong-Jong; et al, 한국과학기술원, 2002

20
사용자 니즈의 디자인 정보 변환 프로세스 개발에 관한 연구 = (A) study on the development of design information elicitation process based on customer needslink

황재준; Hwang, Jae-Jun; et al, 한국과학기술원, 1999

21
사용자의 관여 수준에 따라 로봇의 메시지 유형이 설득력에 미치는 영향 = The influence of involvement and robot message type on robot persuasivenesslink

정세경; Sae Kyung Jung; et al, 한국과학기술원, 2014

22
사용편의성 평가를 위한 사용자분류에 관한 연구 = A study on user-classification for usability evaluationlink

김창수; Kim, Chang-Su; et al, 한국과학기술원, 1996

23
사회적 로봇의 외형분류에 따른 인간-로봇 인터랙션 디자인에 관한 연구 : 로봇의 체형요소 및 인터랙션 유형을 중심으로 = A study on the design of human-robot interaction based on the classification of social robot appearances : with emphasis on the body features of a robot and its interaction typeslink

신은미; Shin, Eun-mee; et al, 한국과학기술원, 2008

24
산업디자이너의 직무분석에 관한 연구 : 디자이너 직무체계의 구축을 중심으로 = A study on the job analysis for the corporate industrial designers : with emphasis on the development of the job system for industrial designers in a corporationlink

안경모; Ahn, Kyoung-Mo; 정경원; 김명석; et al, 한국과학기술원, 1998

25
색채문화모델의 개발과 활용에 관한 연구 : WWW를 통한 색채연구를 중심으로 = A study on the development and application of culture model in color studies -with emphasis on color studies using WWWlink

한경진; Han, Kyoung-Jin; 권은숙; 김명석; et al, 한국과학기술원, 1998

26
생체신호를 활용한 로봇의 상태표현 피드백 디자인과 감정 표현에의 적용 = Application of biological signal as an idle feedback for emotion expression of robotlink

이동규; Lee, Dong-Kyu; et al, 한국과학기술원, 2007

27
서사구조특성에 근거한 테마파크 디자인에 관한 연구 : 테마파크의 서사 유형분류와 서사 체험구조 파악을 중심으로 = A study on the theme park design referring to aspects of narrative : focused on classificationof narrative types and identification of narrative esperience structure in theme parklink

이상원; Lee, Sang-Won; et al, 한국과학기술원, 2001

28
성장요소를 도입한 식물 로봇 디자인 = Design of growth element implemented plant robot systemlink

김령; Kim, Ryoung; et al, 한국과학기술원, 2009

29
스피치 인터페이스를 통해 나타나는 개인용 서비스 로봇의 개성 선호 연구 = A study on the preference of personal service robot\'s personality expressed through speech interfacelink

소희선; So, Hee-Seon; et al, 한국과학기술원, 2006

30
시/청각적 촉감 인터페이스 디자인에 관한 연구 : 시각과 청각을 이용한 촉감 구현을 중심으로 = A study on the design of visual­auditory haptic interface : with emphasis on embodying haptics using visual and auditory perceptionlink

백승화; Paik, Seung-Hwa; et al, 한국과학기술원, 2001

31
식품의 저장.보존을 위한 도구환경에 관한 연구 = A study on the environment of dogu for the storage and preservation of foodslink

고미향; Koh, Mi-Hyang; et al, 한국과학기술원, 1996

32
신제품 컨셉 개발을 위한 고객 니즈 정보 관리에 관한 연구 = A study on the customer needs information management for new product concept developmentlink

강명지; Kang, Myoung-Ji; et al, 한국과학기술원, 2001

33
실버 로봇의 스피치 유형이 사용자 수용태도에 미치는 영향 : 성.연령별 스피치 유형을 중심으로 한 사례연구 = The effect of eldercare robot's speech-type on user's acceptance with an emphasis on speech types by gender & agelink

우명희; Woo, Myoung-Hee; et al, 한국과학기술원, 2006

34
엔터테인먼트 로봇의 행동구조 및 반응 모션디자인에 관한 연구 : 애완용 로봇의 행동구조 및 반응 모션디자인 관리 도구 개발을 중심으로 = A study on the entertainment robot behavioral structure and reactive motion design : with emphasis on developing pet robot behavioral structure and reactive motion design management toollink

이동규; Lee, Dong-Kyu; et al, 한국과학기술원, 2004

35
오피스 공간속성에 기초한 오피스 유형별 특성에 관한 기초 연구 : 오피스 유형별 공간분류 방법과 현황조사 분석을 중심으로 = Study on the office characteristics based on their statial properties : with emphasis on office categorizing and analysislink

정선정; Jung, Seon-Jung; et al, 한국과학기술원, 2003

36
움직임 요소에 기반한 엔터테인먼트 로봇의 성격 디자인 = Entertainment robot personality design based on basic factors of motionslink

김재욱; Kim, Jae-Wook; et al, 한국과학기술원, 2009

37
원형성 결정요인에 기초한 로봇 디자인 방법 : 사용자 유형에 따른 감성 평가를 바탕으로 = Robot design guideline based on the determinants of prototypicality : from the emotional appraisal according to user typelink

박은경; Park, Eun-Kyeung; et al, 한국과학기술원, 2011

38
원형성 결정요인에 기초한 로봇 디자인 방법 : 사용자 유형에 따른 감성 평가를 바탕으로 = Robot design guideline based on the determinants of prototypicality : from the emotional appraisal according to user typelink

박은경; Park, Eun-Kyeung; et al, 한국과학기술원, 2011

39
웹(WWW)디자인 요소와 웹사용 고객과의 상호작용에 관한 연구 = A study on interaction between web design elements and web customerlink

김소희; Kim, So-Hee; et al, 한국과학기술원, 2001

40
의외성을 활용한 엔터테인먼트 로봇의 행동디자인 = Application of unexpectedness to behavioral design for entertainment robotlink

오효정; Oh, Hyo-Jung; et al, 한국과학기술원, 2010

41
의인화적 사운드를 활용한 서비스 로봇의 기능장애 피드백 디자인 = Design of the anthropomorphic sound feedback for service robot malfunctionlink

김보미; Kim, Bo-Mi; et al, 한국과학기술원, 2009

42
인간 심리 유형에 기초한 엔터테인먼트 로봇 개성 구축을 위한 디자인 프로세스 = Design process for constructing personality of an entertainment robot based on psychological typeslink

곽소나; Kwak, So-Na; et al, 한국과학기술원, 2003

43
인간-컴퓨터 상호작용 디자인 (HCI Deisn)에서의 시각적 표현 수단에 관한 연구 : 사용자 그룹 유형과 비쥬얼 토큰의 상관관계에 대한 실험을 중심으로 = A study on the visual expression means in human-computer interaction design : with emphasis on the experiment on the correlations between user group types and visual tokenslink

유시천; You, Si-Cheon; et al, 한국과학기술원, 1995

44
인간성격유형에 기초한 로봇 제스처 디자인에 관한 연구 : 제스처를 통해 표현된 로봇의 개성과 태스크의 매칭을 중심으로 = A study on robot gesture design based on myers-briggs type indicator : focused on matching personality of a robot expressed through gestures to taskslink

김희영; Kim, Hee-young; et al, 한국과학기술원, 2008

45
전자상거래상에서 제품 사운드가 소비자의 제품 정보습득에 미치는 영향에 관한 연구 = Effects of product sound for the consumers` acquirement of product information in E-commercelink

김경진; Kim, Kyung-Jin; et al, 한국과학기술원, 2004

46
정보스크랩 라이프사이클 모델을 통한 스마트폰 텍스트사진의 디자인 적용방안 = Design implications for smartphone text images through the lifecycle model of information scrapslink

김성은; Kim, Seong eun; et al, 한국과학기술원, 2015

47
제품 정보 구조의 효율적인 네비게이션을 위한 이어콘 프로토타입 개발에 관한 연구 : 모바일 폰의 이어콘 프로토타입 개발을 중심으로 = A study on the development of earcon prototype for effective navigation in information architecture : with emphasis on the development of earcon prototype for mobile phoneslink

김호정; Kim, Ho-Jung; et al, 한국과학기술원, 2004

48
제품 컨셉 수립단계에서의 감성 니즈 구조화에 관한 연구 : 언어 정보의 구조화 및 감성 범주 이론을 중심으로 = (A) study on the structuralization of emotional needs in the phase of the product concept development : with emphasis on the theory of verbal information and categorization of emotionslink

엄정식; Eom, Jeong-Sik; et al, 한국과학기술원, 1999

49
제품그래픽스의 지식베이스 구축에 관한 연구 : 시계문자판의 이미지 분석을 중심으로 = A study on the knowledgebase of product graphics : emphasized on image analysis of watch diallink

이원림; Lee, Won-Lim; et al, 한국과학기술원, 1994

50
제품속성에 대한 디자인의 역할에 관한 기초적 연구 : 소비자 의사결정과정의 관찰을 중심으로 = A preliminary study on the role of industrial design in attributes of products : with emphasis on an observation of consumer decision making procedurelink

이현이; Lee, Hyun-Yi; et al, 한국과학기술원, 1997

51
제품의 감성적 인식 구조에 관한 연구 : 주방기기를 중심으로 = A study on the "sensitive cognition structure" of products : focused on kitchen warelink

김윤희; Kim, Yoon-Hee; et al, 한국과학기술원, 1993

52
제품의 개인화에 영향을 미치는 디자인 요소에 관한 연구 : 자동차, PC, 모바일 폰의 사례를 중심으로 = A study on the effects of design elements for the product personalization : with case studies on the car. PC and mobile phonelink

황미선; Hwang, Mi-Sun; et al, 한국과학기술원, 2005

53
진동 촉감 요소가 사회 로봇의 감정 표현 디자인에 미치는 영향 = The effects of vibrotactile factors on the social robots' expression of emotionslink

김윤희; Kim, Yoon-Hee; et al, 한국과학기술원, 2010

54
초등학교 교사보조로봇의 외형 디자인 요소에 대한 연구 : 체형에 따른 인상을 중심으로 = A study on external form design factors of teaching assistant robots for the elementary school : with emphasis on the impression according to body featurelink

유혜진; Ryu, Hye-Jin; et al, 한국과학기술원, 2007

55
한국 철도 차량 객실 공간의 문화적 특성 규명에 관한 연구 : 문화 이론에 근거한 디자인 준선 도출을 중심으로 = A study on the examination of cultural character of Korean train interior : with emphasis on leading design guidelines based on cultural theorylink

이소라; Lee, So-Ra; et al, 한국과학기술원, 2004

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